مراحل تغییر کاربری واحدهای مسکونی به تجاری
1- مراجعه به دفاتر خدمات نوسازی و ثبت درخواست (به صورت الکترونیکی)
2- ارسال فرم درخواست به دفاتر خدمات نوسازی
3- بازرسی از ملک مورد نظر
4- صدور دستور نقشه
5- تهیه نقشه و دریافت مجوز
مدارک مورد نیاز برای درخواست تغییر کاربری مسکونی به تجاری
* مدارک شناسایی مالک یا مدارک نماینده قانونی اعم از شناسنامه، کارت ملی، وکالتنامه و...
* ارسال فرم درخواست به اداره نوسازی
* گواهی مبنی بر نبود خلافی در ساختمان، تسویه حساب عوارض شهرداری و مالیات املاک و مستفلات نیز برای ثبت درخواست الزامی میباشد.
هزینه تغییر کاربری
مبلغ مشخصی برای هزینه تغییر کاربری وجود ندارد. با توجه به موقعیت مکان یک واحد، شهر و کوچه، میزان نزدیکی به بعضی از اماکن و محلهای مهم و غیره، هزینه تغییر کاربری مختلفی برای صدور کاربری جدید میتوان متصور شد.
بازرسی از ملک و محل اطراف آن و صدور دستور نقشه
بازرسی از طرف اداره نوسازی به محل مورد نظر فرستاده میشود و بازرسیهای تخصصی در رابطه با ملک انجام میشود. مواردی که در فرم درخواست پر کردهاید توسط بازرس با ملک مطابقت (هماهنگی) داده میشود. علاوه بر آن بازرس، اطلاعات و مدارک دیگری نیز جمعآوری میکند، وی مواردی مانند محیط فعلی را بررسی میکند و تشخیص میدهد که آیا ملک برای تغییر کاربری موقعیت مناسبی از نظر مکانی و محیط اطراف دارد یا خیر. ایجاد مزاحمتی برای همسایگان دارد یا هیچ نقطه مشاعی (مشترک) با دیگر واحدهای مسکونی ندارد. همچنین عرض معبر و محل گذر ملک را اندازهگیری و با توجه به آن اقدام به صدور دستور نقشه مینماید.
همچنین اگر ساختمان دارای تخلفی باشد پیش از هر کاری به تخلفات رسیدگی میشود. بعضی از تخلفات ممکن است به اداره معماری و شهرسازی استان ارجاع (واگذار) شوند تا در آنجا تعیین تکلیف شوند، بعضی دیگر نیز در شهرداری همان ناحیه برطرف میشوند.