مرجع معرفی متقاضیان مسکن

مرجع معرفی متقاضیان مسکن

* بر اساس ماده ۳۵ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، مرجع معرفی متقاضیان و درخواست کنندگان مسکن شهری در شهرهای بالای بیست و پنج هزار نفر جمعیت، سازمان مسکن و شهرسازی استان می‌باشد.

* مرجع معرفی متقاضیان مسکن روستایی و شهری در شهرهای با جمعیت بیست و پنج هزار نفر و کمتر، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می‌باشد.

* نکته: همچنین معرفی برای پرداخت تسهیلات (امکانات) ساخت و پذیرش مدارک از سوی بانک، بعد از اخذ و دریافت پروانه صورت خواهد گرفت.

* بر اساس تبصره ۱ ماده 35 آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، در صورتی که متقاضیان ساخت مسکن، تعاونی‌های مسکن باشند تعاونی مربوط باید از طرف اداره کل تعاون به سازمان مسکن و شهرسازی استان معرفی گردد.

* بر اساس تبصره ۲ ماده 35 آیین‌نامه اجرایی این قانون در صورتی که متقاضیان ساخت مسکن در محدوده مصوب بافت‌های فرسوده شهری باشند، مرجع معرفی، بر اساس دستورالعمل ابلاغی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران می‌باشد.

نحوه‌ی پرداخت تسهیلات در دوره‌ی ساخت مسکن

بر اساس ماده ۳۶ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، پرداخت تسهیلات دوره ساخت، متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه در مراحل زیر انجام می‌گردد:

1- قسط اول: معادل ۴0% تسهیلات، پس از پایان مرحله پی و فونداسیون ساختمان

2- قسط دوم: معادل ۴۰% تسهیلات، پس از تکمیل سقف آخر

3- قسط سوم: معادل ۲۰% تسهیلات، پس از پایان مرحله‌ی سفت‌کاری

* بر اساس تبصره ۱ ماده 36 آیین‌نامه اجرایی این قانون، تسهیلات به صورت مشارکت مدنی پرداخت می‌گردد و مدت آن برای احداث و ساخت واحدهای مسکونی 18 ماه است که در صورت توافق ارکان اعتباری بانک، برای یک سال دیگر قابل تمدید است.

* بر اساس تبصره ۲ ماده 36 آیین‌نامه اجرایی این قانون، پس از پایان دوره مشارکت مدنی، بانک سهم‌الشرکه خود در هر واحد را به خریداران دارای شرایط در قالب فروش اقساطی برای مدت باقیمانده (از مجموع دوران فروش اقساطی و مشارکت مدنی) و بر اساس توان بازپرداخت آنان به صورت پلکانی یا یکنواخت، تقسیط می‌کند.

* مجموع دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی، 15 سال تمام و مجموع مبلغ فروش اقساطی هر واحد به خریداران دارای شرایط حداکثر معادل سقف مبلغ فروش اقساطی هر واحد مصوب شورای پول و اعتبار می‌باشد.

 وکیل ملکی