لیکوآلا کورداتا

معرفی نخل لیکوالا کورداتا:

نام فارسی: لیکوالا کورداتا


خاستگاه: جنگل های بورنئو


نام های انگلیسی:


licuala cordata

نام علمی: licuala cordata


خانواده: ARECACEAE – اریکاسه


نام های دیگر : پالم – نخل بادبزنی


توضیحات نخل لیکوالا کورداتا :

لیکوآلا با نام علمی “licuala cordata” دارای یک ساقه اصلی است که برگها توسط دمبرگ های بلندی که دارای تیغ های ریزی می باشند ، از ان منشعب می شود این برگ ها رنگ سبز بسیار ملایمی دارند که در زمان اولیه رویش سبز کم رنگ می باشد و کم کم به رنگ سبز سیر متمایل می شود .


لیکوآلا از گیاهانی بسیار مقاومی است که بومی جنگل های بورنئو می باشد و در این مناطق به صورت درختان زیبایی رشد کرده و در بعضی فصول سال به میوه دهی می رسد


شرایط نگهداری و مراقبت از نخل بادبزنی :

نور مناسب لیکوالا :

نخل لیکوآلا به مکانی نیم سایه احتیاج دارد و در محیط های مرطوب از رشد بسیار خوبی برخوردار می باشد ،این شرایط مربوط به زادگاه لیکوآلا می باشد اما شرایط مطلوب برای این گیاه در آپارتمان ها به این صورت می باشد که بهترین مکان محیطی با نور غیر مستقیم به دور از تابش مستقیم خورشید می باشد زیرا این تابش مستقیم باعث سوختگی برگ های لیکوآلا می شود .


دما مورد نیاز لیکولا :

دمای مناسب ۲۹-۱۶ درجه سانتیگراد؛ ولی به هوای سرد مقاوم است


نحوه آبیاری لیکوالا :

خاک بایستی مرطوب بماند؛ از آب ولرم برای آبیاری استفاده نمایید. آبیاری لیکوآلا در هفته ۲ تا ۳ نوبت می باشد که باید به صورت کامل انجام شود (سیراب) البته هرچه محیط مرطوب تر باشد لیکوآلا از رشد بهتری برخوردار است از این رو پاسیو های آپارتمان ها یکی از محیط های ایده آل لیکوآلا می باشد.


خاک:

ترکیبی از خاک رس+خاک برگ و کود دامی پوسیده مناسب است.


کوددهی و تغذیه :

کوددهی لیکوآلا ماهیانه یکبار می باشد که بهترین کود کریستالون ۱۸ درصد یا همان کریستالون مخصوص می باشد که به میزان ۲ گرم در یک لیتر آب محلول می شود و به لیکوآلا داده می شود.


عوارض و مشکلات لیکوالا :

شایع ترین عارضه ایی که در لیکوآلا دیده می شود سوختگی نوک برگ های لیکوآلا می باشد که دارای دو علت عمده می باشد ،یکی قرار دادن لیکوآلا در معرض تابش مستقیم نور خورشید و دیگری عدم آبیاری صحیح لیکوآلا می باشد که این عارضه با دقت در نحوه آبیاری و همچنین دقت در محل قرار دادن لیکوآلا مرتفع می شود .